Het boek gaat online verder!

Gepubliceerd op 7 maart 2021 om 15:26

In november 2020 liet ik weten dat ik begonnen was aan het schrijven van mijn eigen klarinetmethode voor volwassenen zonder muzikale voorkennis. Dit aan de hand van de methode van Children are Composers. Intussen zijn de eerste tien lessen gepasseerd, maar is eveneens Corona nog niet van de baan.

Veiligheid staat bij Studio LISI steeds boven alles. Om deze reden geef ik, zo lang als nodig, de testlessen voor mijn boek volledig online.
Zélfs aan mijn moeder. Want ik weet niet of jullie het nog weten, maar mijn eigen moeder is het proefkonijn voor dit boek!

Nu, wat is er in tussentijd allemaal veranderd en hoe zijn deze lessen dan eigenlijk verlopen? 

De eerste lessen verliepen nog, met mondmasker en de nodige afstand, in een fysieke setting. Het allerleukste hieraan was dat mijn moeder, die zelf dagelijks met kleuren bezig is, zelf was beginnen experimenten met manieren om de zeven kleuren makkelijker te onthouden en toe te passen tijdens het studeren én creëren.

Voor één van deze dingen (danku mama) heb ik zelfs de toestemming gekregen om het over te nemen en het idee verder uit te werken.
Ik kijk er alvast naar uit om het binnenkort aan jullie te tonen, in mijn eigen sessies verder te gaan gebruiken en er mee te experimenteren. Met de allerkleinsten, maar ook met de volwassenen, want het is een hybride element in het hele traject. Klinkt geheimzinnig hè..? Studio LISI in de gaten houden is de boodschap :-)

Momenteel speelt mijn moeder bijna in twee octaven en kan ze het gebruik van de tongpunt goed toepassen. Ritmiek is momenteel het grootste werkpunt, maar we zijn er van op de hoogte en proberen via allerlei variaties een weg erin te vinden. 

Tijdens de allerlaatste (online) les gebeurde dit zelfs volledig zonder kleuren. Of ze dit eigenlijk zelf door had, heb ik niet geweten. Ze heeft deze volledige les toen, op gehoor en imitatie, klankoefeningen gekregen en uitgevoerd. Daarna toonde ik haar de visuele partij en deden we de oefening nogmaals, maar deze keer met het notenbeeld erbij. Ze deed dit prima. 

Fijn om toch telkens weer te zien dat je nooit te oud bent om nog met een instrument te beginnen. Binnen twee maanden wordt mijn moeder 58 jaar en kan ze liedjes, die in do groot geschreven staan, zelfstandig aanleren. Ze heeft de tools hier nu voor en ben ook benieuwd hoe ze deze gaat toepassen. 

Online lessen doen we via Whereby. Ik vind dit enorm fijn werken en de lay-out van het programma voelt ook heel gezellig en huiselijk aan. Mijn moeder vond het eveneens een veel fijnere les via dit platform dan via de voorgaande platforms die we uitgeprobeerd hadden. 

 

Ervaring in het online lesgeven heb ik kunnen opdoen tijdens de eerste grote Corona lockdown en sindsdien is het één van de meest handige manieren geworden om een leerling bij te staan in hun muzikaal proces. Het gebeurt zeker één keer per week dat een leerling mailt of belt met een technisch probleem en dat ik met veel plezier kan zeggen: "kom maar even naar mijn online room en dan help ik je verder". Natuurlijk wel op schappelijke tijdstippen.

Even tussendoor; als leerkracht vind ik dat je mee staat in de volledige ontwikkeling van een persoon. Ja, je staat in voor de muziek, maar deze muziek heeft dan weer een plaatsje in het leven van deze leerling en ook zonder te weten hoe de rest van hun leven er uit ziet is er een reden dat zij naar jouw les komen en zij jouw hulp vragen. Het is dan ook aan mij om te helpen waar ik kan en informatie te delen waar de leerling op dat moment nood aan heeft.

Weet jij nog wie jouw allereerste leerkracht was en wat hij/zij tegen jou gezegd heeft?
Ik wel. Het heeft mij mee tot de persoon gemaakt die ik vandaag ben. 

Mijn grootste tip in het online lesgeven, is ten alle tijden een muzieknotatie programma open te hebben staan op jouw computer en jouw "scherm delen" knop weten staan in eender welk platform dat je gebruikt. 

In het begin schreef ik ook alles nog op, met achteraf een scan op te sturen naar ouders of leerlingen, maar tegenwoordig is dat eerder samen digitaal noteren en een pdfje in de mailbox. Ik merk ook dat de creativiteit van mijn leerlingen hier meer door stijgt. Ik vermoed dat dit komt doordat ze meer componeermogelijkheden hebben via het digitale programma en als we allemaal heel eerlijk zijn.. Zo op ctrl+z duwen is toch altijd veel gemakkelijker dan met een potlood en een gom te moeten werken... 

Het online lesgeven zal nog even de norm blijven voor een aantal leerlingen. Ook bij mijn moeder. Ik geloof er ook sterk in dat dit na Corona voor bepaalde leerlingen een heel goede optie blijft.

Eerlijkheid boven alles; ja, het gebeurt dat een online les met 'ons mama' al eens in een "seg, hoe gaat het nu eigenlijk"-gesprek verandert, maar ook dat gebeurt met elke leerling wel eens want muziek spreekt wanneer woorden het niet kunnen, maar wanneer de woorden er wel zijn dienen we er ook naar te luisteren.

Geniet van elke vorm van communicatie en laat het klinken als muziek in de oren. Zeker in deze periode!

x Lisi


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.